Év végi leltár - Keep, Lose, Try

Év végi leltár - Keep, Lose, Try

Lassan itt az év vége. Ez egy jó alkalom arra, hogy  retrospektív módon visszatekintsünk az elmúlt évünkre, vagy az év egy olyan kiemelkedő időszakára mellyel kapcsolatban az az érzésünk, hogy érdemes egy pillanatra megállni, és a tanulságokat a jövőre nézve levonni.

Lassan itt az év vége. Ez egy jó alkalom arra, hogy  retrospektív módon visszatekintsünk az elmúlt évünkre, vagy az év egy olyan kiemelkedő időszakára mellyel kapcsolatban az az érzésünk, hogy érdemes egy pillanatra megállni, és a tanulságokat a jövőre nézve levonni. Nemcsak a magánéletünkben, hanem a munkánkban is hasznos lehet. Például egy ügyféllel, vagy vezetőként a csoportunkkal, vagy a kollégákkal való együttműködést értékelni.

Egy rövid, ugyanakkor gyors és hatékony módszert szeretnék mutatni, melynek segítségével áttekinthető leltárt készíthetünk és egy gyors felülnézeti képet kaphatunk szokásainkról, rutinjainkról. A módszer neve angolul Keep, Lose, Try, magyarul szabadon: Megtartom, Abbahagyom, Kipróbálom.
 
Nézzük, hogyan is kell. Vegyünk egy papírlapot és íróeszközt. Végezhetjük elektronikus formában is laptopon, telefonon, de az a javaslatom, hogy inkább válasszunk a hagyományos papír ceruza módszert, jobban rögzülnek, tudatosulnak  a dolgok ily módon. (Ha mégis az elektronikus formátum mellett döntünk, használhatunk Mentimetert vagy Google Űrlapot)

Tehát, osszuk a papírlapot három hasábra a következő címekkel. Első hasáb: Megtartom,
második hasáb: Abbahagyom, harmadik hasáb: Kipróbálom.

Amikor csapatban végezzük, akkor a (vizuál)táblára vagy a flipchartra írjuk ezt a három kategóriát. A csapattagok önállóan szedik össze gondolataikat, elképzeléseiket a három kategóriában, majd egyesével fel tudják írni vagy ragasztani a megfelelő oszlopba. 

KEEP / MEGTARTOM - Gondolkodjunk el röviden, adjunk magunknak néhány percet és szedjük össze azokat a dolgokat, amiket biztosan szeretnénk megtartani. Ezektől úgy érezzük, hogy elégedettek, boldogok vagyunk, vagy hasznosnak, produktívnak gondoljuk azokat. Soroljuk fel a Megtartom oszlopba.

LOSE / ABBAHAGYOM - Majd ismét gondolkodjunk el röviden azokról a szokásokról és tettekről, melyekről már bebizonyosodott, hogy nem visznek minket előre és lehet, hogy érdemes lenne abbahagyni azokat. Ezeket értelemszerűen az Abbahagyom oszlopba írjuk.    

TRY / KIPRÓBÁLOM - A harmadik, Kipróbálom oszlopba jöhetnek azok az elképzelések és ötletek, amiket érdemesnek tartunk kipróbálni. Vagy azok az ötletek ill. megoldási javaslatok, melyek korábban már felmerültek a hatékonyságunk növelése érdekében, de még érdemi lépéseket nem tettünk a megvalósításukért. Ez a kategória indukálhatja akár komolyabb elhatározások és célok kitűzését is, ezek kidolgozásának módjával egy következő bejegyzésben foglalkozom majd.

Én ezt a módszert projektvezetőként a projekt csapattal együtt szoktam elvégezni, miután lezárult a projekten egy jól körülhatárolható időszak. Mindezt tesszük annak érdekében, hogy ne vigyünk tovább a következő időszakra, ill. ne hagyjunk berögzülni olyan szokásokat és folymatokat, melyek kontraproduktívak. Gyors és hatékony módszernek találom, mert az időráfordítása 1, maximum 2 óra a csapat létszámától és gyakorlottságátül függően.

 

Biró László
Biró László

Én a kiegyensúlyozottságban, a belső nyugalomban hiszek, ami ellentéte a görcsös akarásnak. Meggyőződésem, hogy ebben az állapotomban van a legnagyobb esélyem arra, hogy minél többször átélhessem a boldogság érzését.